december 10, 2008

Livsextremism

Ordet extremism korsar varan tillvaro ganska ofta, och da med en negativ mening i varat ”lagom ar bast”-land. Man ska inte rattfardiga dess innebord, då applikationerna till ordet ar sana som hogerextremister, religiosa extremister och deras motsatser, som naturligt ger oss en avvisande syn pa namnen.
Men hall i tanken att det finns ett oandligt antal tolkningar av extremism, varav en av dem jag beundrar.
Livsextremism! Kombinationen livs- och extremism, som harstammar fran latinets extremus, vilket betyder asikter eller handlingar som dras till det yttersta, borde klargora min mening.

Med risken att lata klyschig; att inte leva livet fullt ut ar ett liv som inte ar vart att leva.
Jag och Ped har levt under livsextremismens lagar sen vi var 10 ar och vi tanker aldrig overge detta som blivit varan religion.
Nar vi spelade basket, spelade vi hela dagen och natten oavsatt om det snoade eller regnade.
Nar vi spelar tv-spel, spelar vi non-stop anda tills vi har kramp i magen av hunger och tils vi tappar kanseln i fingrarna.
Innan vi borjar supa, fladdrar vi vara fingrar mot varandras som ett tecken pa att vi tanker dricka tills vi stupar.
Nar vi bestammer oss for att gora karriar, sa borjar Ped pa landets svaraste program, och en annan flyttar till ett annat land.
Nar det galler lojalitet sa ar vi som Ped sager dum-lojala. Lojalitet till max, oavsatt ratt eller fel.
Ja, jag tror ni forstar.

Men, t.o.m. jag, med min optimism, vet att det ar praktiskt omojligt att fa det man vill till 100 %. Men ibland anstranger sig inte ans manniskor. Visst, alla manniskor har inte samma stake, och for att inte namna att alla manniskor inte ar lika smarta. Men jag tycker bara att det ar synd att man nojer sig med sin pojkvan eller flickvan bara for att man ar radd for att vara ensam. Eller kanske bara for att man tanker, tank om. Ar det inte perfekt eller nast intill perfekt, sa kommer det aldrig bli battre. Sa borja leta efter det som ar perfekt for dig. For det ar du vard.
Jag tycker det ar synd att man jobbar kvar pa samma stalle, inte for att man vill, men for att man inte vagar gora nagot annat. Jag tycker det ar synd att man ater samma matratt pa samma restaurang, utan att ha provat de andra ratterna.
Det sistnamnda kan tolkas bokstavligen eller metaforiskt.

Start making an effort people. For nar ni kanner er nojda, det ar da ni har forlorat.



Yours truly, feizi




thousandwhats - en blogg av 3 killar från Västerås

Inga kommentarer: