december 08, 2008

Prutta mindre!

Visste ni att pruttar, fisar, fjartar och andra synonymer for gasen som vi vadrar ut fran varan andtarm, ar en gas som heter metan med den kemiska formeln CH4. Metan uppstar ocksa bl.a. fran djurs matsmaltningsprocess, dvs nar de ater, smalter och pruttar. Kon ar ett av djuren som har den hogsta metan/maltid kvoten. Med andra ord fiser en ko javligt ofta och javlig mycket.



En annan sak som inte alla vet, (speciellt ni som laser varan blogg, for ni ar ju helt hjarndoda, varfor skulle ni annars sitta och lasa varan blogg, jag skriver ju for i helvete om kossors pruttar) ar att metan ar en vaxthusgas. Vilket betyder att gasen som slapps ut fran manniskor, kor och andra djur bidrar till vaxthuseffekten. Och det har ar ju ett problem som vi forsoker losa for att hindra "global warming", som man sager pa engelska dåra. Sa istallet for att lalla runt och forsoka minska elforbrukning och koldioxid utslapp, maste vi ju forst ta itu med mass-kultiveringen av kor, lamm och kycklingar. Det ar ju det som ar problemet. Sa en proposition skulle vara vegetarisk mat for alla, for att minska forbrukningen och darmed produceringen av kor och liknande. Men det har blir ju bara en ond cirkel, da alla vet att vegetarisk mat bidrar till fruktansvarda gasbildningar, som forutom att bidra till vaxthuseffekten ocksa luktar lite extra ackligt.

Nu antar jag att ni vantar pa att jag ska ha en slutlig losning och svar pa detta dilemma, men det har jag inte. Inte heller vet jag varfor jag borjade skriva om det har amnet.

thousandwhats - vi ar inte bara roliga, vi lar er saker ocksa.

/ feizi



thousandwhats - en blogg av 3 killar från Västerås

Inga kommentarer: