oktober 02, 2008

Chris Martin is my teacher

Nej inte den Chris Martin ni tanker pa. Denna man har nog inte lika vacker rost, utan han ar min larare i game- and strategy theory.
Fast an det suger att plugga och att man har hemlangtan ibland, sa ar jag sa nojd over mitt val av amne. Jag aterspeglas sa mycket av det jag laser och jag kan applisera min potential sa val genom detta.
Manga tror ju att ekonomi innehaller en massa bokforing och att alla kommer jobba bakom kassan pa swedbank nar de ar fardigutbildade.
Men ack sa fel ni har. Ekonomi ar en lara om hur varlden funkar. Och da menar jag hur den funkar pa alla tankbara satt. De handlar ocksa delvis hur man kan manipulera saker till sin egen fordel, hence game strategy.
Krig ar ett bra exempel pa hur varlden funkar. Och da menar jag inte att varlden ar en hemsk plats, utan att krig kan anvandas som en metafor till livets alla aspecter och situationer. Ta vilken situation som helst och det kan goras om till en metafor i krigssammanhang.
T.ex.
"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys.
Look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death!"
- Sun Tzu, the Art of War
Geet my point?!

Senare ikvall kommer jag ge er en snabb lektion i strategi. Tills dess..

yours truly / feizi

Inga kommentarer: