oktober 21, 2008

HYBRIS VASSEGOD!

Hybris ger uttryck för ett sinnestillstånd där en person har en starkt överdriven självuppfattning. Ett annat ord som till viss del beskriver samma sak är narcissism. En narcissist utmärker sig genom en överdriven känsla av betydelse och överlägsenhet.

Min fråga blir då, om en person med så kallat storhetsvansinne har fog för sin ståndpunkt, har han då hybris, alternativt narcissistiska drag om dennes självuppfattning är befogad? Om vi utgår från begreppens ordalydelse kan vi fastställa att den springande punkten ligger i rekvisitet felaktig bild eller självuppfattning. Kontentan av en ordalydelsetolkning blir då att en person kan anses lida av hybris, först när han uttrycker sig på sätt som ligger över hans egentliga standard, det vill säga ger en upphöjd missvisande bild av sig själv. Men genom att enbart se till begreppets ordalydelse missar vi viktiga variabler vid fastställandet av vem som egentligen ”lider” av hybris.

Om vi också ser till det faktum att en persons standard är en subjektiv uppfattning, blir det betydligt svårare att påvisa att denne ”lider av hybris”. Den enkla sanning att vissa människor lider av avundsjuka kan leda till att en person med väldigt gott självförtroende, som har fog för sin självuppfattning kan anklagas för att vara narcissit eller ha hybris.

Kontentan blir då att din uppfattning om att jag lider av hybris enbart bygger på din avundsjuka och dina osäkerheter, med tanke på att min självuppfattning och överlägsenhet är helt befogad, eftersom att jag är bäst. Det faktum att jag en dag skall ta över guds plats kan ge uppfattningen av att jag är en självgod eller odräglig person. Men eftersom jag har faktiskt ligger på den nivån, kan jag inte anklagas för att ha hybris.

/Sasan


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

thousandwhats - en blogg av 3 killar från Västerås

Inga kommentarer: