oktober 05, 2008

Music & Dreams

Som den sanna 80-talisten jag ar, sa tillhor mycket av mitt hjarta till hela den epoken. Allt fran pastellfargerna till dom orytmiska, frapperande rorelserna som utfordes i samband med popular musiken. Men framforallt nostalgin.
Och som manga vet sa ar den basta nostalgi-katalysatorn musik.

En man som enligt mig skildrar 80-talet bast, ar Michael Mann. Han star bakom den storslagna Miami Vice serien, som utan tvekan sammanfattar 80-talet pa det framsta sattet nagonsin. Jag tror inte jag missat ett enda avsnitt. Tror inte heller att jag ar ensam om att ha fantiserat om att ta pa mig en vit oversized kavaj, dra pa mig ett par rayban wayfarers, och aka mot solnedgangen i en vit Ferrari Testarossa. Ett annat alternativ kanske var att man ville ha ett par pilot brillor, aka Harley och vara med i united states airforce, men tror att ”Sonny” ar forstahandsvalet.
Bortsett fran Mann’s alla talanger, i.e. regissering, kamera etc. sa ar hans val av musik den mest utmarkande. Varje scen har en emfasisk och unik lat.
Michael Mann har ocksa skapat konstverk som Heat, The Aviator, The Kingdom, Collateral, Hancock, samt Miami Vice (filmen).

Trots att Sonny och Rico var vrångt representerade i Miami Vice (2006), sa drar sig nostalgin over mig annu an gang. Och gissa hur? Jo, genom musiken.
Jag rycks med pa ett sant emotionellt satt, dar jag kanner allt vad karaktarerna kanner.
For att forsta vad jag menar maste ni se en av dom sista scenerna ur filmen, nar Sonny aker i soluppgangen med Audioslaves gitarrer gratandes i bakgrunden.
Den scenen symboliserar nostalgi, karlek, ambition, hangivenhet, och drommar.

Lyssna pa musik, sluta aldrig dromma…

Yours only / feizi





Inga kommentarer: